Το ντροπαλό παιδί στο σχολείο


Η ντροπαλότητα ενός μικρού παιδιού που δεν  φοιτά ακόμα στο σχολείο,  δεν είναι κατ ανάγκη κάτι ασυνήθιστο και ανησυχητικό. Συχνά πρόκειται για μια φυσιολογική αντίδραση απέναντι σε άγνωστα πρόσωπα ή απέναντι σε παιδιά αρκετά πιο ζωηρά απέναντι σε αυτό. Εντούτοις, με τη φοίτηση στο σχολείο, τα πράγματα αλλάζουν. Το σχολικό περιβάλλον απαιτεί μεγαλύτερη κοινωνικότητα από το παιδί, προκειμένου να έχει συμμετοχή στις δραστηριότητες εντός τάξης, αλλά και εκτός αυτής, στα διαλείμματα , στη γυμναστική, τα ομαδικά αθλήματα και τις ομαδικές εκδηλώσεις (θεατρικά κτλ). 

Τι γίνεται λοιπόν στην περίπτωση που το παιδί μας συνεχίζει να είναι ντροπαλό στο σχολείο χωρίς  να φαίνεται πως αυτή  υποχωρεί σταδιακά, όπως συνήθως συμβαίνει στα περισσότερα παιδιά;
Το χειρότερο που μπορεί να κάνει ένας γονιός, είναι να αποδοκιμάσει τη συστολή και τη ντροπαλότητα που παρουσιάζει το παιδί του στο σχολείο. Με αυτό τον τρόπο μειώνει την αυτοεκτίμηση του και επιπλέον στερεί τη δυνατότητα από το παιδί να βρει έναν πραγματικό σύμμαχο (το γονιό) στην πίεση που αντιμετωπίζει, με αποτέλεσμα να το ωθεί , συχνά, σε ακόμα μεγαλύτερη εσωστρέφεια.

Προτείνω τις εξής στρατηγικές για να βοηθήσετε το ντροπαλό παιδί σας:

Αυτό που χρειάζεται είναι η ενίσχυση της αυτοπεποίθησης του παιδιού και ο έπαινός του, από το γονιό  αλλά και το δάσκαλο, όταν βλέπουν πως κάνει προσπάθειες να επικοινωνήσει με τα άλλα παιδιά. Κάθε φορά που ρωτάμε ένα ντροπαλό  παιδί αν συμμετείχε σε ομαδικά παιχνίδια και μας απαντά καταφατικά, πρέπει να το επαινούμε άμεσα. Τι γίνεται στην περίπτωση που το παιδί μας εμφανίζει κάποιο ‘ ελάττωμα’ ,  όπως να είναι αρκετά μεγαλόσωμο ή αρκετά μικρόσωμο, να   ψευδίζει, να έχει κάποιο σημάδι, ή σιδεράκια στα δόντια, το οποίο το καθιστά αποδιοπομπαίο τράγο στους συμμαθητές του;  Σε αυτή την περίπτωση θα πρέπει , είτε να αξιοποιήσουμε υπέρ του παιδιού το ‘ελάττωμά’ του, ( πχ.  αν είναι μικρόσωμο, του τονίζουμε ότι είναι  και ευκίνητο), είτε να υποβαθμίσουμε ένα ελάττωμα που δεν μπορεί να αξιοποιηθεί και να τονίσουμε όλα τα υπόλοιπα θετικά που βλέπουμε στο παιδί μας.

Ο Ντάβαρης Αθανάσιος είναι ψυχολόγος με ειδίκευση σε θέματα εκπαίδευσης , ερευνητικός συνεργάτης του Παν. Θεσσαλίας και υπεύθυνος στο Εργαστήρι Έξυπνης Μάθησης.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου