Το μαθησιακό προφίλ κάθε παιδιού


Κάθε παιδί έχει το δικό του ρεπερτόριο τεχνικών μάθησης. Ένας μαθητής  μπορεί να είναι καλός στο να απομνημονεύει σκηνές, εικόνες και να μην είναι καλός ακουστικός τύπος. Άλλος μπορεί να φαντάζεται/ζωντανεύει αφηγήσεις που ακούει ή κείμενα που διαβάζει. Άλλος μπορεί να μαθαίνει μέσω συνεργασίας ή άλλος μέσω συναισθηματικού φιλτραρίσματος να ζωντανεύει αυτά που ακούει ή διαβάζει.

Ας κάνουμε μια συνοπτική αναφορά των κύριων μαθησιακών προφίλ. Κάποιο από αυτά ταιριάζει στο παιδί σας!

Οπτικός τύπος : θυμούνται καλύτερα αυτό που βλέπουν , όπως πίνακες, διαγράμματα, εικόνες, γραφήματα. Πρόκειται για το πιο συνηθισμένο προφίλ μάθησης.

Λεκτικός τύπος : προτιμούν να αποκομίζουν τη γνώση ακούγοντας ή διαβάζοντας λέξεις. Συνήθως το καθιερωμένο  μάθημα στην τάξη βολεύει περισσότερο τον τύπο αυτό.

Γραμμικός τύπος: μαθαίνει βήμα – βήμα ακολουθώντας τη λογική που κρύβεται σε αυτό που μελετά και όχι τόσο τη διαίσθηση και το ένστικτο του.  Φτάνει σε συμπεράσματα αργά και σταθερά.

Σφαιρικός τύπος: προσπαθεί να κατανοήσει πρώτα τη συνολική εικόνα σε αυτό που μελετά και μετά να καταλήξει σε επιμέρους ή και γενικότερα συμπεράσματα. Για παράδειγμα, όταν μελετά ένα μαθηματικό πρόβλημα, δεν θα ξεκινήσει από την αρχή, βήμα βήμα όπως ο γραμμικός, αλλά θα προσπαθήσει να συλλάβει τη γενικότερη εικόνα του προβλήματος και μετά θα ξεκινήσει από τα επιμέρους.

Δραστήριος τύπος: κατανοεί και συγκρατεί στη μνήμη του οτιδήποτε με το οποίο καταπιάνεται ενεργά. Έχουν αυξημένη ενεργητικότητα και περιέργεια για το πώς δουλεύουν τα αντικείμενα, όπως μηχανές, παιχνίδια κτλ. Βαριούνται τις ομιλίες που κρατούν μεγάλο χρονικό διάστημα, όπως ένας μεγάλος μονόλογος από το δάσκαλο ή το γονιό.  


Για κάθε τύπο, απαιτούνται και οι κατάλληλοι χειρισμοί  από τον κάθε  γονιό που θέλει να βοηθήσει το παιδί του στα μαθήματα. Για παράδειγμα, αν το παιδί σας είναι δραστήριος τύπος όσον αφορά το μαθησιακό του προφίλ, καλό είναι να μην του μιλάτε συνεχώς για το τι πρέπει να κάνει (‘κήρυγμα’) αλλά περισσότερο να συμμετέχετε σε συζητήσεις που αφορούν αντικείμενα και καταστάσεις που τον ενδιαφέρουν και του εξάπτουν την περιέργεια για να σας νιώθει σύμμαχο.
Στο Εργαστήρι Έξυπνης Μάθησης ανακαλύπτουμε τον τύπο του μαθητή, και προτείνουμε τις καταλληλότερες λύσεις για το γονιό (για παιδιά μέχρι Δ δημοτικού) ή για τον ιδιο το μαθητή, αν είναι μαθητής Ε-ΣΤ δημοτικού ή Γυμνασίου. 

Ο Ντάβαρης Αθανάσιος είναι ψυχολόγος με ειδίκευση σε θέματα εκπαίδευσης , ερευνητικός συνεργάτης του Παν. Θεσσαλίας και υπεύθυνος στο Εργαστήρι Έξυπνης Μάθησης.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου