Η εμπιστοσύνη στις δυνατότητες του παιδιού μας


Ορισμένοι γονείς προσπαθούν για να δώσουν τα κατάλληλα εκπαιδευτικά εφόδια στο παιδί τους, όμως βλέπουν ότι οι προσπάθειες οι δικές τους αλλά και του παιδιού, δεν φτάνουν στο επιθυμητό αποτέλεσμα. Τότε είναι που σκέφτονται ‘ το δικό μου παιδί δεν παίρνει τα γράμματα, δεν είναι αρκετά έξυπνο’.
Πρόκειται για μια  λανθασμένη αντιμετώπιση της κατάστασης, ιδίως αν εκφράζουμε την απογοήτευσή μας μπροστά στο παιδί. Το απογοητεύουμε υπάρχει ο κίνδυνος να μετατραπεί σε ένα άτομο χωρίς αυτονομία και πρωτοβουλίες. Επιπλέον, υπάρχει ο κίνδυνος να το στρέψουμε σε άλλες διεξόδους προκειμένου να βρει τη χαμένη του αυτοπεποίθηση, όπως οι κακές παρέες και η έντονη αντιδραστικότητα προς τους γονείς και τους δασκάλους – καθηγητές του.   Πολλά παιδιά εγκαταλείπουν εντελώς την προσπάθεια για τα σχολικά μαθήματα, εξαιτίας του ότι δεν τολμούν πλέον να παλέψουν για να αποδείξουν , τόσο στον εαυτό τους, όσο και στους άλλους ότι μπορούν να τα καταφέρουν. Αποσύρονται λοιπόν για να μην πληγωθούν.
Σας προτείνω λοιπόν ορισμένους τρόπους για να ενισχύσετε την αυτοπεποίθηση του παιδιού σας:

1.      Δείξτε εμπιστοσύνη στο παιδί σας και στις δυνατότητές του. . Πείτε του ότι το εμπιστεύεστε, ότι ξέρετε πως είναι έξυπνο και πως μπορεί να τα καταφέρει καλά, αρκεί να προσπαθήσει.
2.      Διαχειριστείτε την έννοια του λάθους. Τονίστε του το ότι δεν είναι απαραίτητο να τα κάνει όλα σωστά από την πρώτη στιγμή αλλά ότι σιγά σιγά, τα σωστά θα γίνονται ακόμα περισσότερα από τα λάθη που κάνει.
3.      Προσπαθήστε να αξιοποιήσετε τη φαντασία τους προς όφελός του την ώρα της μελέτης. Συνήθως τα ζωηρά παιδιά, έχουν ανεπτυγμένη φαντασία, η οποία όμως πολλές φορές αποσπά την προσοχή τους την ώρα της μελέτης και γι αυτό ακριβώς φαίνεται ότι χαζεύουν. Από τη στιγμή που δεν γίνεται να αποφύγουμε το φαινόμενο αυτό, μπορούμε να το χρησιμοποιήσουμε υπέρ του! Προσπαθήστε λοιπόν να συμμετέχετε και εσείς κάποιες φορές στους συλλογισμούς του παιδιού που φαίνονται πως κάπως ξεφεύγουν από το θέμα, και σταδιακά φέρτε την προσοχή του ακριβώς σε αυτό που ζητά η άσκηση. Θα ανέβει η αυτοεκτίμηση του παιδιού γνωρίζοντας ότι σκέφτηκε κάτι χρήσιμο, αλλά και θα γίνετε και εσείς πιο συμπαθείς στα μάτια του!

Ο Ντάβαρης Αθανάσιος είναι ψυχολόγος με ειδίκευση σε θέματα εκπαίδευσης , ερευνητικός συνεργάτης του Παν. Θεσσαλίας και υπεύθυνος στο Εργαστήρι Έξυπνης Μάθησης. 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου