Τι είναι η εκπαιδευτική ψυχολογία: Μύθοι και αλήθειες


 ‘Η εκπαιδευτική ψυχολογία είναι η συσσωρευμένη γνώση , σοφία και εμπειρική θεωρία που κάθε εκπαιδευτικός πρέπει να κατέχει , για να μπορεί να επιλύει ευφυώς τα καθημερινά προβλήματα της διδασκαλίας. Η εκπαιδευτική ψυχολογία δεν μπορεί να πει στους εκπαιδευτικούς τι να κάνουν , αλλά μπορεί να τους δώσει τις αρχές που θα χρησιμοποιούν για να λαμβάνουν σωστές αποφάσεις. Οι εκπαιδευτικοί ψυχολόγοι διεξάγουν έρευνα σχετικά με τα χαρακτηριστικά των μαθητών , τις αρχές μάθησης και τις μεθόδους διδασκαλίας , ώστε να δώσουν στους εκπαιδευτικούς τις πληροφορίες που χρειάζονται για να σκέφτονται κριτικά τη δουλειά τους και να λαμβάνουν αποφάσεις για τη διδασκαλία , οι οποίες θα έχουν τα επιθυμητά αποτελέσματα για τους μαθητές’.
Από το βιβλίο του Robert E. Slavin

Αγαπητοί γονείς, οι εκπαιδευτικοί όλων των βαθμίδων,  με τους οποίους εγώ, ο Αθ. Ντάβαρης συνεργάζομαι τόσα χρόνια στα πλαίσια των πανεπιστημιακών ερευνητικών προγραμμάτων, γνωρίζουν ότι η εκπαιδευτική ψυχολογία είναι ένας κλάδος της ψυχολογίας που διαφέρει σαφέστατα από την κλινική ψυχολογία. Ο πολύς κόσμος όμως, θεωρεί ότι η ψυχολογία έχει μονάχα έναν κλάδο: την κλινική ψυχολογία ενηλίκων και παιδιών , η οποία φυσικά και ασχολείται με κατάθλιψη, νοητική καθυστέρηση, αναπτυξιακές διαταραχές, όπως αυτισμός  κτλ.

Κι όμως! Η ψυχολογία έχει τουλάχιστον 7 κλάδους, με διαφορετικά αντικείμενα ο καθένας. Ενδεικτικά αναφέρω, την  κοινωνική ψυχολογία, τη γνωστική,  την εκπαιδευτική ( οι οποίες αποτελούν κομμάτι και  της γνωσιακής επιστήμης) , την πειραματική, την κλινική, την ψυχολογία της υγείας, την ψυχομετρία  κτλ.

2 από τους βασικούς στόχους της εκπαιδευτικής και της γνωστικής ψυχολογίας είναι οι εξής:

  •          Η ανύψωση του ηθικού των μαθητών (κινητοποίηση – motivation) ώστε να αναπτύξουν κίνητρο για το σχολείο και τη μάθηση (δηλαδή να στρωθούν στο διάβασμα και να  αγαπήσουν τη γνώση)
  •          Η ανακάλυψη εκείνων των χαρακτηριστικών κάθε μαθητή, που θα τον οδηγήσει στην καλύτερη αφομοίωση των όσων μελετά.

Ελπίζω να σας έλυσα ορισμένες απορίες, ιδίως σε όσους γονείς ακόμα – εντελώς λανθασμένα – πιστεύουν ότι η επίσκεψη σε έναν ψυχολόγο από το χώρο της εκπαίδευσης, μπορεί να ‘στιγματίσει’ την εικόνα ενός φυσιολογικού   παιδιού που φοιτά στο σχολείο.

Το… χειρότερο και πιο... τρομακτικό που μπορεί να σας πει ένας εκπαιδευτικός   ψυχολόγος   για εσάς και το παιδί σας  , είναι ότι :

'Είναι ζωηρό και πρέπει να τεθούν ορισμένοι κανόνες πειθαρχίας στο σπίτι, κυρίως όσον αφορά τη μελέτη, ώστε να μελετά με τέτοιο τρόπο (με ηρεμία και με τη χρήση στρατηγικών) ώστε αξιοποιήσει το μυαλό του'.

Το καλύτερο όμως που μπορεί να κάνει για εσάς (στο Εργαστήρι Έξυπνης Μάθησης) είναι :
1ον Να κάνει εσάς τους γονείς να  έχετε το κεφάλι σας ήσυχο όσον αφορά την καθημερινή  μελέτη στο σπίτι, χωρίς εντάσεις.
2ον  Να στρωθεί από νωρίς ο μαθητής στο διάβασμα και να προληφθούν εγκαίρως οι δυσχέρειες που, αν προκύψουν, ακολουθούν συνήθως το παιδί σε όλη τη διάρκεια της χρονιάς
3ον  Να δοθεί παράλληλα η ευκαιρία να αρχίσει από νωρίς το χτίσιμο μιας δυνατής προσωπικότητας.
4ον Στις πολύ δύσκολες εποχές που ζούμε, να σας βοηθήσει να  εξοικονομήσετε τα  χρήματα που θα δίνατε στο παρόν και στο μέλλον για τη συνεχή εξωσχολική στήριξη του παιδιού σας στα μαθήματα. Πώς; Με το να κάνει (και να εκπαιδεύσει) το παιδί να μελετά μόνο του στο σπίτι, εντός ενός διαστήματος από μερικές εβδομάδες μέχρι λίγους μήνες!




Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου