Αξιοποιώντας τη φαντασία των παιδιών μας

Πάρα πολλά παιδιά έχουν υψηλότατο δείκτη νοημοσύνης χωρίς όμως  τις ανάλογους βαθμούς,   εξαιτίας κυρίως 2 αιτιών:
1ον : Έχουν χαμηλή αυτοεκτίμηση για τα  μαθήματα, ακόμα κι αν μας εκπλήσσουν με την εξυπνάδα τους σε όλους τους υπόλοιπους τομείς. Κάποιες απογοητεύσεις από αρνητικά και προσβλητικά σχόλια από συμμαθητές ή γονείς αρκούν πολλές φορές για να ‘ποτιστεί’ ένα παιδί με   χαμηλή αυτοεκτίμηση για τις ικανότητές του.
2ον : Είναι αρκετά ζωηρά με πολύ ανεπτυγμένη και ζωηρή φαντασία,  με αποτέλεσμα να αποσπάται συχνά η προσοχή τους την ώρα του μαθήματος και την ώρα της μελέτης και  να βαριούνται όταν πρόκειται να μελετήσουν με τον παραδοσιακό πειθαρχημένο τρόπο που έχει καθιερωθεί. Αυτά τα παιδιά λοιπόν χρειάζονται κίνητρο για να μελετήσουν με ενδιαφέρον.  Σε αυτά τα έξυπνα παιδιά πρέπει να  αξιοποιήσουμε τη φαντασία τους τόσο στη συμμετοχή τους στο μάθημα όσο και την ώρα της μελέτης στο σπίτι και όχι να τα τιμωρούμε και να τα κατηγορούμε ότι είναι τεμπέλικα ή απρόσεκτα.

Με ποιες στρατηγικές  μπορούμε να αξιοποιήσουμε τη φαντασία τους; 

Αν το παιδί μας σκεφτεί κάτι που μοιάζει άσχετο με το θέμα, το αφήνουμε  να ξεκινήσει να  μας μιλά για αυτό που του ήρθε στο νου χωρίς να νευριάζουμε. Πολλοί γονείς αρχίζουν να νευριάζουν και να κατηγορούν το παιδί ότι χαζεύει και τεμπελιάζει. Όμως στην πραγματικότητα, το ζωηρό παιδί , έχει πολλές ιδέες για τις οποίες δεν πρέπει να του στερήσουμε τη δυνατότητα να της εκφράσει.  Του δίνουμε λοιπόν αυτή  την ευκαιρία για λιγάκι και συμμετέχουμε και εμείς στη συζήτηση. Πολλές φορές το αποτέλεσμα μπορεί να μας εκπλήξει ευχάριστα.
 Για παράδειγμα, αν ένα πρόβλημα ζητά να βρει πόσα κιλά μήλα αγόρασε η Μαρία με 3 Ευρώ και το παιδί αρχίζει να μας μιλά για το  απέναντι  μανάβικο, είναι προτιμότερο να συμμετέχουμε στη συζήτηση μαζί του για λίγο και να τη φέρουμε σταδιακά στα μέτρα μας, παρά να το μαλώσουμε ότι χάνει τη συγκέντρωσή του.  
Στο Εργαστήρι Έξυπνης Μάθησης  προβάλλουμε έναν νέο τρόπο μελέτης ο οποίος αξιοποιεί τη φαντασία και την εξυπνάδα των μαθητών ώστε να έχουν ενδιαφέρον για τη μάθηση και να δουλεύουν με στρατηγική.

Ο Ντάβαρης Αθανάσιος είναι ψυχολόγος με ειδίκευση σε θέματα εκπαίδευσης , ερευνητικός συνεργάτης του Παν. Θεσσαλίας και υπεύθυνος στο Εργαστήρι Έξυπνης Μάθησης. 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου